Ana SayfaBasın RaporuMart’ta bir gazeteye el konuldu, bir medya grubu el değiştirdi, internete RTÜK denetimi geldi

Mart’ta bir gazeteye el konuldu, bir medya grubu el değiştirdi, internete RTÜK denetimi geldi

HABER MERKEZİ – Gazetecilere ve medya organlarına yönelik baskı Mart ayında yerelden ulusala kadar yine kendini hissettirdi. Ordu’da belediye başkanıyla ilgili yolsuzluk iddialarını gündeme taşıyan TV52 ‘eksikleriniz var’ denilerek mühürlenirken, Özgürlükçü Demokrasi Gazetesi ve gazetenin basımının yapıldığı matbaaya el konuldu, aynı matbaada baskı yapan tek günlük Kürtçe gazete olan Welat yazılı basına son vermek zorunda kaldı. Mart’ta Doğan Medya Grubu el değiştirirken, RTÜK’e de interneti ‘denetleme’ olanağı tanıyan tasarı yasalaştı.


Hazırlayan: Hasan Özhan Ünal


Basın kuruluşlarına ve gazetecilere yönelik baskı Olağanüstü Hal (OHAL) döneminde hız kesmeden devam ediyor.

Gazetemize ve diğer medya kuruluşlarına yansıyan haberlere göre, bir aylık süreçte en az 14 gazeteci gözaltına alındı, aralarında Ahmet Şık, Murat Sabuncu ve Şahin Alpay’ın da bulunduğu beş gazeteci ise tahliye edildi.

Mart’ta en az altı basın çalışanı ise tutuklandı.

Mart ayında gazetelere ‘el konulması’, yerel televizyon kanallarının binalarının mühürlenmesi, matbaalara yapılan baskı nedeniyle kağıt baskıya son veren Türkiye’nin tek günlük Kürtçe gazetesinin dijital yayına geçecek olması ve medya gruplarının el değiştirmesi öne çıktı:

  • Özgürlükçü Demokrasi Gazetesi’nin merkez binası ve gazetenin basımının yapıldığı matbaaya polis baskını düzenlendi. Baskının ardından birçok çalışan gözaltına alınırken, gazete ve matbaaya ‘el konuldu’.
  • Ordu’da belediye başkanıyla ilgili yolsuzluk iddialarını gündeme taşıyan TV52 televizyonunun binası ‘eksikleriniz var’ denilerek mühürlendi.
  • Bünyesinde Hürriyet ve Posta gazeteleri ile Kanal D ve CNNTürk televizyon kanallarını bulunduran Doğan Medya Grubu’nun Demirören Grubu’na satılması konusunda anlaşmaya varıldı.
  • Meclis’te, internet üzerinde yapılan yayınlara Radyo Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) denetimi getiren düzenleme kabul edilerek yasalaştı. Yeni düzenlemeyle RTÜK, uygun görmediği, yayın hakkı ya da lisansı bulunmayan, ya da hak ve lisanları iptal edilen internet yayınlarının içeriklerine de yayın yasağı uygulayabilecek.

Öte yandan onlarca gazetecinin hakim karşısına çıktığı Mart ayında en az 32 medya çalışanı hapis cezasına mahkum edildi, en az yedi gazetecinin işine son verildi.

Mart’ta neler oldu?

  • Haber takibi için Diyarbakır’ın Lice ilçesine giden JinNews muhabiri Durket Süren, ilçe girişinde gözaltına alındı. (1 Mart)
  • Kapatılan Özgür Gündem Gazetesi çalışanı Mustafa Göktaş, İstanbul’da Genel Bilgi Taraması (GBT) uygulaması esnasında “aranması” olduğu gerekçesiyle gözaltına alındı. (2 Mart)
  • Yargıtay, 7 Kasım 2012’de tarihinde Diyarbakır 7. Ağır Ceza Mahkemesi’nin KHK ile kapatılan DİHA Diyarbakır Bölge Bürosu Temsilcisi Kadri Kaya, DİHA Batman Muhabiri Erdoğan Altan ve Batman Posta Gazetesi Muhabiri Mehmet Karabaş‘a “Örgütün hiyerarşik yapısına dahil olmamak ile birlikte örgüte bilerek ve isteyerek yardım etmek” suçunu işledikleri iddiasıyla verdiği 2’şer yıl 1’er ay hapis cezasını bozdu. (4 Mart)
  • Suriye Devlet Televizyonu’ndan iki muhabir Halkların Demokratik Partisi (HDP) İzmir Milletvekili Ertuğrul Kürkçü ile röportaj yaptıktan sonra partinin genel merkezi önünde gözaltına alındı. (5 Mart)
  • Gazeteci Hayri Tunç, İstanbul’da evine düzenlenen polis baskınıyla gözaltına alındı. (7 Mart)
  • Aralarında gazeteci Murat Aksoy ve Atilla Taş’ın da olduğu 25 medya çalışanı hapse mahkum edildi. Atilla Taş’a 3 yıl 1 ay 15 gün; Murat Aksoy’a 2 yıl 1 ay; Ahmet Memiş, Ali Akkuş, Muhammet Sait Kuloğlu, Erkan Acar, Oğuz Usluer, Davut Aydın, Ufuk Şanlı, Yetkin Yıldız, Cuma Ulus’a 7’şer yıl 6’şar ay; Cihan Acar, Bünyamin Köseli, İbrahim Balta, Bayram Kaya, Cemal Azmi Kalyoncu, Habip Güler, Hanım Büşra Erdal, Mutlu Çölgeçen, Ünal Tanık, Yakup Çetin, Seyid Kılıç, Hüseyin Aydın, Abdullah Kılıç ve Gökçe Fırat Çulhaoğlu’na 6’şar yıl 3’er ay hapis cezası verildi. (8 Mart)
  • Cumhuriyet Gazetesi’nin Genel Yayın Yönetmeni Murat Sabuncu ve muhabiri Ahmet Şık tutuklu yargılandıkları davanın altıncı duruşmasında tahliye edildi. (8 Mart)
  • Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu (TMSF), KHK ile kapatılan Jin Haber Ajansı (JINHA), Azadiya Welat Gazetesi, Patnos FM, Bugün TV Ankara Şubesi ve Cihan Haber Ajansı‘nın makine, teçhizat ve demirbaşları teklif alma yöntemiyle satışa sundu. (8 Mart)
  • Özgür Toplum Dergisi ve Özgürlükçü Demokrasi Gazetesi dağıtımcısı Murat Karakaş ve Leyla Yıldız‘a “örgüte yardım ve yataklık etme” iddiasıyla 3 yıl 1 ay 15’şer gün hapis cezası verildi. (9 Mart)
  • Gazeteci Oktay Candemir hakkında bir yazısında Van Büyükşehir Belediyesi kayyumu Murat Zorluoğlu için “Badem Bıyıklı” dediği gerekçe gösterilerek “Kamu görevlisine görevinden dolayı yazılı iletiyle alenen hakaret” iddiasıyla dava açıldı. (10 Mart)
  • AKP içerisindeki kimi kulisleri köşesine taşıyan Yeniçağ gazetesi yazarı Ahmet Takan’ın bazı yazılarına erişim engeli getirildi. (13 Mart)
  • Ordu’da 25 yıldır yayın yapan yerel televizyon kanalı TV52‘nin binası ‘eksikleriniz var’ denilerek mühürlendi. (13 Mart)
  • Antropolog Dergisi’nin Sorumlu Yazı İşleri Müdürü Kubilay Çelik, sosyal medya paylaşımları gerekçe gösterilerek tutuklandı. (15 Mart)
  • Anayasa Mahkemesi, tutuklu gazeteci Şahin Alpay için ikinci kez ihlal kararı verdi. (16 Mart)
  • Tutuklu gazeteci Şahin Alpay, Anayasa Mahkemesi’nin ikinci kez ‘hak ihlali kararı’ vermesi nedeniyle İstanbul 13. Ağır Ceza Mahkemesi’nce yaklaşık 20 ay sonra ‘ev hapsi’ kararıyla tahliye edildi. (16 Mart)
  • Kapatılan Özgür Gündem Gazetesi çalışanı Mustafa Göktaş, “örgüt üyeliği” ve “örgüt propagandası” yaptığı iddialarıyla tutuklandı. (16 Mart)
  • Ciner Medya Grubu’na ait Habertürk gazetesinin Ankara Eki maliyet gerekçe gösterilerek kapatıldı, 7 gazetecinin işine son verildi. (16 Mart)
  • Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi, Anayasa Mahkemesi’nin hak ihlali kararının ardından tahliye edilen gazeteci Şahin Alpay ve tutuklu gazeteci Mehmet Altan ile ilgili başvuruyu karara bağladı. Mahkeme her iki gazetecinin de “özgürlük ve güvenlik haklarının” ihlal edildiğine karar verdi. Mahkeme aynı zamanda gazetecilere 21 bin 500 euro manevi tazminat ödenmesini kararlaştırdı. (20 Mart)
  • Gazeteci Duygu Erol, Ankara’da evine yapılan polis baskınıyla gözaltına alındı. (20 Mart)
  • Redhack’in yayınladığı Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Berat Albayrak’a ait mailleri haberleştirdikleri gerekçesiyle yargılanan 6 gazeteciden Tunca Öğreten ve Ömer Çelik hakkında var olan ‘adli kontrol’ kararının kaldırılmasına karar verildi. (20 Mart)
  • Balıkesir’in Bandırma ilçesinde evine yapılan baskınla gözaltına alındıktan sonra 7 Şubat 2018 tarihinde tutuklanan gazeteci Mete Cem Bahtiyar, tahliye edildi. (20 Mart)
  • Mezopotamya Ajansı muhabiri Esra Solin Dal, Diyarbakır’daki evine gece saatlerinde düzenlenen polis baskınıyla gözaltına alındı. (21 Mart)
  • Bünyesinde Hürriyet, Posta ve Fanatik gazeteleri ile Kanal D ve CNN Türk gibi televizyon kanallarını bulunduran Doğan Medya Grubu el değiştirdi. Doğan Grubu, Demirören Holding’e satıldı. (21 Mart)
  • Radyo ve Televizyon Üst Kurulu’nun (RTÜK) dijital yayın platformlarına müdahale edebilmesine olanak sağlayan yasa tasarısı Meclis’te kabul edilerek yasalaştı. (21 Mart)
  • Diyarbakır’da 1HaberVar’ın muhabiri Fuat Yaşar hakkında, zırhlı polis aracı TOMA önünde fotoğraf çektirdiği için soruşturma açıldı. (22 Mart)
  • Erzincan Detay adlı haber sitesinin sahibi Hüseyin Adalan‘a Fethullah Gülen’e yönelik ifadeleri nedeniyle 60 bin lira tazminat ve 6 yıl 6 ay hapis cezası verildi. (23 Mart)
  • Önsöz Dergisi Genel Yayın Yönetmeni Songül Yücel ile Mücadele Birliği gazetesinin Genel Yayın Yönetmeni Süleyman Acar ve muhabiri Serpil Ünal, evlerine yapılan polis baskınıyla gözaltına alındı. (24 Mart)
  • ByLock soruşturması kapsamında 2017 yılının Ağustos ayında gözaltına alındıktan sonra tutuklanan Fenerbahçe TV’nin eski haber müdürü Yasir Kaya, yargılandığı davanın duruşması sonunda tahliye edildi. (24 Mart)
  • Özgürlükçü Demokrasi Gazetesi’nin İstanbul Beyoğlu ilçesinde bulunan merkez binası ve gazetenin basımının yapıldığı Gün Matbaası’na polis baskını düzenlendi. Her iki kuruma da Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu’ndan (TMSF) tarafından el konuldu. (28 Mart)
  • Polis baskını yapılan ve TMSF’nin el koyduğu belirtilen Özgürlükçü Demokrasi Gazetesi ve gazeteyi basan matbaaya ilişkin yürütülen soruşturmada Özgürlükçü Demokrasi Gazetesi İmtiyaz Sahibi İhsan Yaşar gözaltına alındı. (28 Mart)
  • Kapatılan Özgür Gündem gazetesi hakkında süren davalar kapsamında avukat Eren Keskin ve gazetenin Yazı İşleri Müdürü Reyhan Çapan‘a 7 yıl 6’şar ay hapis cezası verildi. (29 Mart)
  • Özgürlükçü Demokrasi ve Welat gazetelerinin dağıtımını yapan Mizgin Fendik gözaltına alındı. (29 Mart)
  • Evrensel Gazetesi’nin eski Sorumlu Yazı İşleri Müdürü Vural Nasuhbeyoğlu ile eski İmtiyaz Sahibi Mehmet Arif Koşar’a “Cumhurbaşkanı’na hakaret” gerekçesiyle 1’er yıl hapis cezası verildi. (29 Mart)
  • JinNews muhabiri Filiz Zeyrek, Adana’da evine yapılan polis baskınıyla gözaltına alındı. (30 Mart)
  • Önsöz Dergisi Genel Yayın Yönetmeni Songül Yücel ile Mücadele Birliği gazetesinin Genel Yayın Yönetmeni Süleyman Acar ve muhabiri Serpil Ünal tutuklandı. (30 Mart)
  • Polis baskını yapılan ve TMSF’nin el koyduğu belirtilen Özgürlükçü Demokrasi Gazetesi’nin Sorumlu Yazı İşleri Müdürü İshak Yasul gözaltına alındı. (30 Mart)
  • Gazeteci-yazar Hayko Bağdat hakkında, “Cumhurbaşkanı’na hakaret” iddiasıyla açılan davada, ifade vermediği gerekçesiyle yakalama kararı çıkarıldı. (30 Mart)
  • Türkiye’nin tek günlük Kürtçe gazetesi olan Welat, Gün Matbaacılık’a el konulmasının ardından diğer matbaalar da gazeteyi basmayı kabul etmeyince kağıt baskıya son verildiğini duyurdu. (31 Mart)